Yüzyılı Anlamak İçin 100 Türk Filmi!

Sinemaya dair yapılan izleme listelerinin hepsi tartışmalıdır. Zira hiçbir liste (bu listenin de olduğu gibi) bütünüyle nesnel değildir. Kişisel bir bakışın tezahüdür, tıpkı sinema gibi. Karşınızda duran “100 Yılı Anlamak İçin 100 Film” listesinde yer alan filmler de her ne kadar kendi içlerinde zaaflar ve kusurlar barındırsalar da Türk sinema tarihinde hikâyeleri, senaryoları, kurguları ve diğer biçimsel özellikleri ile mümkün mertebe cesur, yenilikçi ve farklı özellikleriyle öne çıkan yapımlar.

Listeyi oluştururken toplum üzerinde etki yaratan, çekildiği dönemlerde gerek sinema dünyasında gerek kamuoyunda tartışılan filmlere mümkün mertebe yer vermeye çalıştım. Bununla beraber listedeki bazı filmler büyük yapımların biraz gölgesinde kalan fakat kendi dönemlerinde, kendi yönetmenleri ve türleri özelinde dikkat çeken, öne çıkan eserler. Başta da söylediğim gibi her liste eksikleriyle birlikte var olur, onu muhatapları tamamlar. Bu sebeple okuyan kızmasın, listede eksik olduğunu düşündüğü, gönlünde yeri olan filmleri de hatırlasın; bir kenara not etsin. (Bu liste ilkin Cins Dergi’de yayınlanmıştır.)

  • Şoför Nebahat (Metin Erksan, 1960)
  • Otobüs Yolcuları (Ertem Göreç, 1961)
  • Susuz Yaz (Metin Erksan, 1963)
  • Gurbet Kuşları (Halit Refiğ, 1964)
  • Karanlıkta Uyananlar (Ertem Göreç, 1964)
  • Sevmek Zamanı (Metin Erksan, 1965)
  • Son Kuşlar (Erdoğan Tokatlı,1965)
  • Ah Güzel İstanbul (Atıf Yılmaz, 1966)
  • Çalıkuşu (Osman F. Seden, 1966)
  • Hudutların Kanunu (Lütfi Akad, 1966)
  • Vesikalı Yarim (Lütfi Akad, 1968)
  • Ala Geyik (Süreyya Duru, 1969)
  • Bir Türk’e Gönül Verdim (Halit Refiğ, 1969)
  • Umut (Yılmaz Güney, 1970)
  • Gelin – Düğün – Diyet Üçlemesi (Lütfi Akad, 1973-74)
  • Turist Ömer Uzay Yolunda (Hulki Saner, 1973)
  • Birleşen Yollar (Yücel Çakmaklı, 1973)
  • Canım Kardeşim (Ertem Eğilmez, 1973)
  • Otobüs (Tunç Okan, 1974)
  • Kapıcılar Kralı (Zeki Ökten, 1976)
  • Bizim Aile (Ergin Orbey, 1976)
  • Çöpçüler Kralı (Zeki Ökten, 1976)
  • Neşeli Günler (Orhan Aksoy, 1978)
  • Sürü (Zeki Ökten, 1978)
  • Sultan (Kartal Tibet, 1978)
  • Selvi Boylum Al Yazmalım (Atif Yılmaz, 1978)
  • Hababam Sınıfı Serisi (Ertem Eğilmez, 1978)
  • Maden (Yavuz Özkan, 1978)
  • Hazal (Ali Özgentürk, 1979)
  • Yılanı Öldürseler (Türkan Şoray, 1981)
  • Çiçek Abbas (Sinan Çetin, 1982)
  • Yol (Şerif Gören, 1982)
  • Duvar (Yılmaz Güney, 1983)
  • Derman (Şerif Gören, 1983)
  • Hakkari’de Bir Mevsim (Erden Kıral, 1983)
  • Kaşık Düşmanı (Bilge Olgaç, 1984)
  • Yılanların Öcü (Serif Gören, 1985)
  • Kurbağalar (Şerif Gören, 1985)
  • Züğürt Ağa (Nesli Çölgeçen, 1985)
  • Selamsız Bandosu (Nesli Çölgeçen, 1985)
  • Anayurt Oteli (Ömer Kavur, 1986)
  • Gramafon Avrat (Yusuf Kurçenli, 1987)
  • Hanım (Halit Refiğ, 1988)
  • Reis Bey (Mesut Uçakan, 1988)
  • Karılar Koğuşu (Halit Refiğ, 1989)
  • Uçurtmayı Vurmasınlar (Tunç Başaran, 1989)
  • Berdel (Atıf Yılmaz, 1990)
  • Minyeli Abdullah (Yücel Çakmaklı, 1990)
  • Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni (Yavuz Turgul, 1990)
  • Tatar Ramazan (Melih Gürgen, 1991)
  • Sarı Mersedes (Tunç Okan, 1992)
  • Zıkkımın Kökü (Memduh Ün, 1992)
  • Kelebekler Sonsuza Uçar (Mesut Uçakan, 1993)
  • Tabutta Rövaşata (Derviş Zaim, 1996)
  • Eşkıya (Yavuz Turgul, 1996)
  • Masumiyet (Zeki Demirkubuz, 1997)
  • Gemide (Serdar Akar, 1998)
  • Her Şey Çok Güzel Olacak (Ömer Vargı, 1998)
  • Propaganda (Sinan Çetin, 1999)
  • Salkım Hanımın Taneleri (Tomris Giritlioğlu, 1999)
  • Dar Alanda Kısa Paslaşmalar (Serdar Akar, 2000)
  • Güle Güle (Zeki Ökten, 2000)
  • Büyük Adam Küçük Aşk (Handan İpekçi, 2000)
  • Filler ve Çimen (Derviş Zaim, 2000)
  • Vizontele (Yılmaz Erdoğan, 2001)
  • Yazgı (Zeki Demirkubuz, 2001)
  • Uzak (Nuri Bilge Ceylan, 2002)
  • Karpuz Kabuğundan Gemiler Yapmak (Ahmet Uluçay, 2004)
  • Korkuyorum Anne (Reha Erdem, 2004)
  • Yazı Tura (Uğur Yücel, 2004)
  • Babam ve Oğlum (Çağan Irmak, 2005)
  • Takva (Özer Kızıltan, 2005)
  • Hokkabaz (Ali Taner Baltacı – Cem Yılmaz, 2005)
  • Gönül Yarası (Yavuz Turgul, 2005)
  • Kader (Zeki Demirkubuz, 2006)
  • Beş Vakit (Reha Erdem, 2006)
  • Küçük Kıyamet (Yağmur Durul Taylan, 2006)
  • Kabadayı (Ömer Vargı, 2007)
  • Yumurta (Semih Kaplanoğlu, 2007)
  • Pandoranın Kutusu (Yeşim Ustaoğlu, 2008)
  • Uzak İhtimal (Mahmut Fazıl Coşkun, 2009)
  • Nefes Vatan Sağolsun (Levent Semerci, 2009)
  • Karanlıktakiler (Çağan Irmak, 2009)
  • Kosmos (Reha Erdem, 2009)
  • Mommo Kız Kardeşim (Atalay Taşdiken, 2009)
  • Bal (Semih Kaplanoğlu, 2010)
  • Bir Zamanlar Anadolu’da (Nuri Bilge Ceylan, 2010)
  • Uzun Hikâye (Osman Sınav, 2012)
  • Lal Gece (Reis Çelik, 2012)
  • Ateşin Düştüğü Yer (İsmail Güneş, 2012)
  • Abluka (Emin Alper, 2014)
  • Sivas (Kaan Müjdeci, 2014)
  • Kalandar Soğuğu (Mustafa Kara, 2015)
  • Sarmaşık (Tolga Karaçelik, 2015)
  • Sarı Sıcak (Fikret Reyhan,2017)
  • Sofra Sırları (Ümit Ünal, 2018)
  • Güvercin (Banu Sıvacı, 2018)
  • Anons (Mahmut Fazıl Coşkun, 2018)
  • Halef (Murat Düzgünoglu, 2018)

Suat Köçer, 1980’de Erzurum’da doğdu. Ortaokul yıllarında hikâyeler yazarak başladığı yazma serüvenine, 2002’den itibaren İstanbul’da devam etti. Çeşitli ulusal dergilerde sürdürdüğü kültür sanat konulu yazılarının ardından, tamamen sinemaya yöneldi. Türk Sineması eksenli eleştiri, araştırma-inceleme ve röportajları ulusal gazete ve dergilerde yayımlandı. Ağustos 2010'da Film Arası sinema dergisini kurdu. Film Arası'nda yazı ve röportajları yayımlandı, TRT Türk'te haftalık olarak yayınlanan Film Arası isimli TV programını hazırlayıp sundu, ardından beş yıl süreyle Yeni Şafak Gazetesi'nde, sinema yazarlığı yaptı. Çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarında sinema alanında danışmanlık yapan ve 2017'de devraldığı Malatya Uluslararası Film Festivali'nin direktörülüğünü iki yıl yürüten Suat Köçer, TVNET televizyonunda Sormasam Olmaz isimli sinema programını hazırlayıp sunuyor. Köçer, çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarında sinema alanında danışmanlık yapıyor. Yazarın ikisi hikâye, biri sinema ve biri de roman olmak üzere yayımlanmış 4 kitabı bulunuyor.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir